fredag den 15. juli 2011

Læsning

Ferie og læsning hænger sammen i min verden. Jeg elsker at læse og har altid læst meget. Også som barn. Er vokset op med en mor og en far, der læste meget (både selv og sammen med min bror og mig), og kan derfor næsten måbe af forbløffelse, når jeg møder voksne mennsker, der siger, at de aldrig læser. Jeg forsvinder ind i bøgerne - glemmer tid og sted, og hvis jeg er fuldstændig optaget af en god bog, kan det nemt ske at maden brænder på, børnene spørger uden at få svar, eller at jeg ikke hører telefonen ringe.

Husker lige en sjov episode, som fandt sted mens jeg læste "Pigen, der legede med ilden" og var ved bogens slutning. Det var sidst på eftermiddagen og børnene så tv, mens jeg læste. Min mand kom hjem fra arbejde (hvilket jeg nærmest ikke ænsede) og begyndte at fortælle om noget meget stort og virkelig vigtigt, han havde oplevet og gerne ville dele med mig. Jeg kiggede op fra bogen og måtte sige: "Søde skat, Lisbeth Salander er blevet skudt i baghovedet og er ved at blive levende begravet, du må simpelthen vente med at fortælle alt det der, til jeg er færdig" og så måtte han trisse et andet sted hen og pænt vente til fruen havde læst bogen færdig.
Jeg læser i perioder også faglitteratur ifb. mit arbejde, så der går desværre alt for længe mellem at jeg få slugt nogle fede romaner.

Lige nu læser jeg den bog, du kan se ude i højre side af min blog. Det er perfekt feel-good ferielæsning: "Send mere sex" af Anne Grethe Bjarup Riis og Trine Appel.
Den er skide sjov, godt skrevet og lige hvad jeg trængte til. Sådan en bog, der fiser ind gennem det ene øre og ud af det andet. Ren underholdning.

Sakset fra nettet:

"Tandlæge Helene Sandholm synes selv, det kører for hende ...

Men en slibrig sms afslører hendes sexeventyr, og i løbet af et splitsekund bliver alt vendt på vrangen, og et tragikomisk skilsmissevanvid bryder løs. Med bedsteveninden Iben som kommentator på sidelinjen  må Helene stå ansigt til ansigt med en eks-mand, der skaber sig som en 5-årig, en elsker med en meget stor vatpik, en løgnagtig papmor, tandlægeangste patienter og et stigende rødvinsforbrug, der skræmmer børnene væk!

Og nu vil bedsteveninden gudhjælpemig også skilles ..."





Jeg er også ved at læse en gammel roman (fra 1909) af Jakob Knudsen. "Lærer Urup", som allerede da den udkom (!) var omdiskuteret, fordi den var præget af forfatterens gammeldags holdninger til opdragelse og pædagogik.
Den læser jeg fordi den, sammen med en række artikler, danner oplæg til fire samtale- og debataftener i den studiekreds, jeg frekventerer gennem min sognekirke. Det er så fedt og givende at mødes med andre og tale om det, man har læst og vi har i studiekredsen virkelig været vidt omkring i de samtaler, vores fælles læseoplæg har givet. 


Og nu kommer jeg så til det, som var mit egentlige ærinde med at skrive det her indlæg!

Jeg faldt forleden over en genial blog. Om bøger og læsekultur. Med masser af gode anbefalinger og omtaler af bøger. En blog, som i følge ophavskvinden henvender sig til den travle kvinde og til børnefamilien - og hey - det er jo mig!

Snyd ikke dig selv for at besøge Amrit Maria Pals fantastiske bogblog lige her.

Hvad læser du for tiden?

2 kommentarer:

Den positive vejleder sagde ...

Jeg har netop vendt den sidste side i Ejerbo's "Revolution". Og var meget begejstret. Endnu mere end da jeg havde læst "Eksil". Glæder mig til nummer tre, som jeg må bogpushe, når jeg er hjemme i DK i august :-)
Er lige gået i gang med "De ti herskere" af Christian Mørk. Har kun læst 12 sider - men er i tvivl allerede. Altså om hvor god den er/bliver. Og vil meget gerne ha' en god bog med på ferie på mandag...
Jeg elsker, ligesom dig, at læse. Især når man finder de bøger, hvor man bare er helt opslugt og kan forsvinde ind i en anden verden. Det lyder vildt sejt at du har en studiekreds! Nogen jeg klart vil overveje...

Anonym sagde ...

Kære hellepellefrikadelle.

Tak for de søde ord!

Kærligst Amrit