tirsdag den 16. april 2013

Halvbroderen

I 2002 vandt den norske forfatter Lars Saabye Christensen Nordisk Råds Litteraturpris for romanen 'Halvbroderen'.
Da jeg dengang læste om bogen, vidste jeg bare, at det var en bog, jeg gerne ville læse. 
Verden er fuld af dejlige bøger, og jeg læser rigtig meget i perioder og til andre tider knap så meget, men jeg havde alligevel ikke gættet, at der skulle gå SÅ mange år inden jeg fik fingrene i 'Halvbroderen'
Bogen kan for tiden downloades fra e-reolen og jeg er optaget og meget begejstret efter de første par kapitler.
Jeg elsker romaner, hvor jeg kommer til at sidde med en fornemmelse af, at kende personerne helt ind under huden. Jeg elsker fortællinger om mennesker og især de relationer, der er mellem mennesker på godt og ondt ... Jeg elsker at prøve at forstå og få indblik i,  hvad der ligger til grund for, at en person tænker, føler og handler, som han/hun gør. 

Omtale af Halvbroderen, sakset fra nettet:


Barnum er fortælleren, og især halvbroderen Fred har hans opmærksomhed.
Men også familiens historie i fire generationer indeholder livets og skæbnens hovedtemaer: savn og sammenhold, løgn og længsel, kærlighed og kunst
Scriptwriteren Barnum kaldes hjem til Oslo, da halvbroderen efter at familien i 28 år har troet ham død, pludseligt dukker op igen - lyslevende. Snart er vi tilbage i tiden, det er 8. maj 1945, hvor Danmark befries fra tyskerne og halvbroderens undfanges ved en voldtægt. Gradvist oprulles historien om Barnum og hans halvbroder.

En fortælling om tab og bedrag, kærlighed og kunstens tvetydige væsen. 


Ingen kommentarer: