tirsdag den 23. juli 2013

Ferieland: Min tid, min sommer, min kamp



Nyder! 
Det føles som evigheder siden jeg sidst har været i denne tilstand,  og derfor nyder jeg det endnu mere. 

Med Karl Ove Knausgards roman 'Min kamp' , vand, kaffe og solhat, har jeg indtaget vores have, nogen gange i solen, andre i skyggen og er på en eller anden måde gået i ét med ferien, med omgivelserne og med de dejlige dage der lige er gået og som ligger foran mig. Vi ses med venner, tænder grillen, har overskud. 
Laver bål i haven, bager bålbrød. Fordi vi kan og gider.

Knausgard har optager mig, har overtaget mig. Slugte bind 1 i næsten én mundfuld og havde så voldsomme abstinenser efter bind 2, at jeg lukkede mig ind på byens lille selvbetjeningsbibliotek kl. 21.55, fem minutter før de lukkede en aften for at med stor lettelse at konstatere at bind 2 stod på hylden. Nu læser jeg mere moderat, ikke så sultent, men nyder hver eneste side og frydes over sætninger, der giver mig tankespind længe efter. Han skriver så fint, så vedkommende og så nærværende på en måde, som går lige i højre hjertekammer på mig... Prøv at høre den her passage:
'Tilbage kan vi ikke gå, alt hvad vi foretager os, er uopretteligt, og hvis man ser sig tilbage, er det ikke livet man ser, men døden'



Hvad læser du for tiden? Dig derude, som læser med her?


I læsepauserne, de af dem hvor jeg ikke spiser, sover eller hænger vasketøj op, fletter jeg fingre med min elskede og nyder at sommerferie klæder os som par helt ufattelig godt. Vi er sammen, vi har det godt og vores familie er i denne tid reduceret til at tælle kun os to og fællesbarnet, Lillepigen, som vi giver ekstra opmærksomhed, fordi hun savner sine søskende, der holder ferie med deres far. 

4 kommentarer:

Haveheksen sagde ...

Jeg læser RO, af Susan Cain og i den lettere ende Travle kvinders guide til mere tid, af Dorthe Rindbo.
Begge dele i håb om at fastholde "ferie"-stemningen og finde mere ro og tid, nu hvor hverdagen masser sig på iegn:-)
Tror dog lige, at jeg kunne blive fristet af Knausgards roman....

HelleA sagde ...

Hej Haveheks!
Tak for din kommentar - Hvordan er RO? Det lyder som en bog, jeg også kunne have glæde af at læse, forudsat at den er velskrevet og bygget op, så man hurtigt gribes af indholdet/emnet...

KH Helle

Haveheksen sagde ...

Ro er en rigtig dejlig bog, som jeg nyder at læse.
Der ligger helt sikkert en omfattende research bagved, for den virker meget veldokumenteret, men den er også velskrevet (og muligvis lidt amerikansk).
Men selvom den er grundig, så er den altså hverken tung eller kedelige og ind imellem er den også skidesjov.
Der er så meget viden proppet ind i den, så jeg har det bedst med at læse, reflektere, lave lidt andet, læse lidt mere, reflektere lidt mere, læse mere, vende nogle tanker omkring den, læse lidt mere, osv. osv.
Det er måske ikke ny, ny viden, men der er rigtig meget af den og for mig er der nogle nye vinkler på bl.a. omkring introvert/arbejdspladser/udvikling/ledelse/organisation/innovation - noget af alt det som jeg interessere mig allermest for i hele verden.
Så jo, jeg er vild med RO og anbefaler den gerne:-)

HelleA sagde ...

Hej igen, tusind tak for din tilbagemelding - FEDt at du skrev, jeg bestiller den straks på biblioteket, for jeg kan høre at det bestemt er en bog for mig.


KH Helle