mandag den 31. august 2015

Århus, Aros og en gave jeg havde ønsket mig

Min søndag var ret usædvanlig. Bl.a fordi jeg tilbragte det meste af den alene.  Og ret usædvanlig SKØN var den også. Jeg var i Århus, havde overnattet hos en veninde efter en herlig aften sammen med hende og fire andre veninder. 
At sidde udenfor på RarBar i Jægergårdsgade til kl 01.30 og drikke drinks i godt selskab  er slet slet ikke tosset! 
Søndagen var min egen, og jeg vidste allerede flere dage inden, hvordan jeg ville bruge den. 

Bare mig og noget, jeg havde lyst til. Og eftersom der pt. er festuge i Århus, var der tusind tilbud indenfor musik, kunst og tam tam. 
Jeg ville imidlertid på ARoS. Alene. Og jeg elskede det. Lagde ud med at forære mig selv en gave, som jeg længe har ønsket mig: Et års-medlemskab til ARoS. For 460 kr. må jeg nu komme der så ofte, jeg vil, og hvergang medtage en gratis gæst, hvis jeg vil. 
ARoS er mit all-time-favourite museum i Danmark. 
Alene bygningen med dens spektakulære arkitektur er et besøg værd. Og med vartegnet Boy nederst i huset og Regnbuen øverst, har man lagt rigtig godt fra land til de mange  sanseoplevelser, museet gennem deres mange forskellige udstillinger, byder på.

Jeg er på ingen måde nogen kunstkender, langtfra, men jeg er interesseret, nysgerrig og åben og kommer derfor næsten altid ud fra en kunstudstilling med en udvidet horisont, et større indblik og med nyerhvervet viden. Det betyder noget 
for min oplevelse, at museet formår at formidle deres udstillinger generelt - og de enkelte kunstnere og værker specifikt, og her er ARoS altså totalt langt fremme i skoene. Udstillingerne er overskuelige og overkommelige, og alle fakta-plancher og beskrivelser er skrevet i et godt, informativt og let tilgængeligt sprog. Er er museum for teksttungt, går jeg hurtigt kold, og er der for lidt 
forklaring/beskrivelse, fatter jeg ikke nok til at få noget ud af det. 
ARoS har efter min mening den perfekte dosering af information. 

Et rigtig godt eksempel på det  er beskrivelsen af 'The inverted panorama house', en installation (i form af et farvet rum, man kunne træde ind i) af den islandske kunstner Olafur Eliasson
Inden man træder ind irummet, kan man læse sig til følgende info: 

'Når du bevæger dig rundt i The inverted panorama house, 2004, vil din fysiske tilstedeværelse præge roterende cirklers farve-, lys- og skyggespil. Som i tilfældet med Eliassons Your Rainbow panorama, 2011, på toppen af ARoS-bygningen, vil omridset af din krop blive en del af værket for dem, som betragter installationen udefra'

Med en sådan forklaring i baghovedet, får jeg noget helt andet (og mere) ud af min oplevelse med kunsten. 


                              







Fra udstillingen Formen, farven, fladen.
Dette er en fotografi af Poul Gernes udsmykning på
Herlev Hospital. 




                                       
 

Ingen kommentarer: